
Έναρξη ατομικής επιχείρησης
Διαδικασία – Δικαιολογητικά – Κόστος βήμα προς βήμα
Συγχαρητήρια! Για να διαβάζεις αυτό το άρθρο κατά πάσα πιθανότητα σε ενδιαφέρει και εσένα να μπεις στην επιχειρηματικότητα δημιουργώντας τη δική σου επιχείρηση. Τι πιο λογικό λοιπόν από το να σου πούμε αναλυτικά για την πιο παλιά μορφή επιχείρησης – την ατομική. Στο άρθρο λοιπόν αυτό θα πούμε λίγα λόγια για το τι είναι και πως γίνεται η έναρξη ατομικής επιχείρησης, βήμα προς βήμα έτσι ώστε να είσαι προετοιμασμένος κατάλληλα.
Τι είναι η ατομική επιχείρηση
Η πιο παλιά και απλή μορφή επιχείρησης είναι η ατομική. Ιδρύεται και διοικείται αποκλειστικά από ένα μόνο άτομο. Το πρόσωπο αυτό, ως ιδιοκτήτης, αναλαμβάνει πλήρως την ευθύνη για τη λήψη όλων των αποφάσεων που αφορούν τη λειτουργία και την πορεία της επιχείρησης. Παράλληλα όμως, είναι εκείνο που επωμίζεται και τις συνέπειες των επιλογών του, είτε αυτές είναι θετικές είτε αρνητικές, έχοντας έτσι την αποκλειστική αρμοδιότητα και δικαιοδοσία στη διαχείριση αλλά και την ευθύνη για τα χρέη της. Κατά συνέπεια, ο ιδιοκτήτης ασκεί αυτεπιστασία, δηλαδή προσωπική και άμεση εποπτεία σε κάθε πτυχή της δραστηριότητας, από την οργάνωση και τον προγραμματισμό μέχρι την εκτέλεση και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων.
Ποία είναι η διαδικασία Έναρξης ατομικής επιχείρησης
Βήμα 1ο: Εύρεση έδρας
Το πιο σημαντικό βήμα είναι και συνήθως το πρώτο και στην περίπτωση της έναρξης είναι το να βρεθεί η έδρα της επιχείρησης. Βάζουμε την εύρεση έδρας ως πρώτο βήμα καθώς η επιχείρηση, θα πρέπει απαραίτητα να δηλώσει μια φορολογική έδρα στα επόμενα βήματα προκειμένου να συνεχίζει ομαλά στη διαδικασία.
Για επιχειρήσεις οι οποίες έχουν ως δραστηριότητα την παροχή υπηρεσιών, υπάρχει η δυνατότητα να δηλώσετε ως έδρα, το ίδιο σας το σπίτι. Αντίθετα, στην περίπτωση που επιθυμείτε να ασχοληθείτε με το εμπόριο ή με ορισμένες άλλες κατηγορίες επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, η νομοθεσία δε σας δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσετε την κατοικία σας ως φορολογική έδρα. Συνεπώς, η ενοικίαση ή αγορά ενός ακινήτου είναι απαραίτητη
Μια ιδιαίτερα πρακτική και οικονομικά συμφέρουσα εναλλακτική είναι η χρήση των σύγχρονων «φορολογικών εδρών» ή αλλιώς των virtual offices. Πρόκειται για λύσεις που παρέχονται μέσω συμφωνητικού, χωρίς να απαιτείται η φυσική ύπαρξη πραγματικού γραφείου, καλύπτοντας έτσι αποτελεσματικά τις ανάγκες πολλών επαγγελματιών
Πως αποδεικνύεται η φορολογική έδρα
- Για ιδιόκτητο ακίνητο, προσκομίζετε ένα αντίγραφο του Ε9.
- Για μισθωμένο ακίνητο, χρειάζεται ηλεκτρονικό μισθωτήριο συμβόλαιο επαγγελματικής μίσθωσης, το οποίο θα έχει αποδεχθεί ο εν δυνάμει επιχειρηματίας ηλεκτρονικά.
- Εάν η έδρα παραχωρείται δωρεάν, χρειάζεται ηλεκτρονικό μισθωτήριο συμβόλαιο παραχώρησης ενός χώρου του σπιτιού.
- Εάν η έδρα θα είναι η οικία και μισθώνεται, χρειάζεται μια τροποποίηση του ηλεκτρονικού μισθωτηρίου, που να δηλώνεται ότι επιτρέπει να χρησιμοποιηθεί ως έδρα επιχείρησης ένας χώρος της οικίας που εκμισθώνει.
Βήμα 2ο: Μεταβολή στοιχείων στην ΑΑΔΕ
Το αμέσως επόμενο βήμα και αφού έχουμε στα χέρια μας το αποδεικτικό έδρας που αναφέραμε παραπάνω (στο οποίο πρέπει υποχρεωτικά να αναγράφεται ο Αριθμός Ταυτότητας Ακινήτου – ΑΤΑΚ), είναι να δηλώσουμε την έναρξη της δραστηριότητάς στην ΑΑΔΕ. Η διαδικασία γίνεται ηλεκτρονικά, ανάλογα με την περίπτωση, είτε μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος gov.gr (επιχειρήσεις εμπορικού χαρακτήρα) ή με αίτημα μέσω της ΑΑΔΕ.
Για τη διαδικασία θα χρειαστεί
- To αποδεικτικό έδρας
- Να συμπληρωθεί το έντυπο έναρξης Δ211, με όλους τους ΚΑΔ και τις βασικές πληροφορίες της επιχείρησης, επωνυμία, έδρα, καθεστώς ΦΠΑ, ενδοκοινοτικά
- Φωτοτυπία αστυνομικής ταυτότητας ή διαβατήριο
Επιπλέον, μπορεί να σας ζητηθούν:
- Υπεύθυνη δήλωση για αποδοχή ένταξης στο καθεστώς απαλλαγής ΦΠΑ για έσοδα έως 10.000€ (εφόσον επιλεγεί)
- Πτυχίο-Άδεια ασκήσεως επαγγέλματος
- Προέγκριση άδειας υγειονομικού ενδιαφέροντος – Άδεια εκμετάλλευσης του χώρου από Δήμο ειδικά σε δραστηριότητες υγειονομικού ενδιαφέροντος
- Στην περίπτωση αλλοδαπών φυσικών προσώπων, υπηκόων τρίτων χωρών, που κατοικούν στο εσωτερικό της χώρας συνυποβάλλεται άδεια διαμονής ή το στοιχείο που αποδεικνύει ότι έχουν εισέλθει και διαμένουν νόμιμα στη χώρα.
Αφού ολοκληρώσετε τη διαδικασία, θα λάβετε έναν μοναδικό αριθμό αίτησης για την έναρξη της ατομικής επιχείρησης. Η διαδικασία ολοκληρώνεται με τη δημιουργία της Βεβαίωσης Έναρξης Εργασιών της επιχείρησης, την οποία μπορείτε να την βρείτε στην ιστοσελίδα myAADE στην επιλογή “Μητρώο&Επικοινωνία”
Βήμα 3ο – Εγγραφή στον e-ΕΦΚΑ μη μισθωτών
Η ασφάλιση στον ΕΦΚΑ είναι υποχρεωτική και μάλιστα από την πρώτη ημέρα του μήνα κατά τον οποίο δηλώθηκε η έναρξη εργασιών στην ΑΑΔΕ. Η εγγραφή ή επανεγγραφή των Μη Μισθωτών πραγματοποιείται μετά την καταχώρηση της έναρξης ή οποιασδήποτε μεταβολής δραστηριότητας στη ΔΟΥ.
Ο e-ΕΦΚΑ λαμβάνει μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας (ΚΕ.Δ.) όλα τα αναγκαία στοιχεία από την ΑΑΔΕ και προχωρά σε σχετικές διασταυρώσεις.
Από την πλευρά σας όμως, χρειάζεται να δηλώσετε ορισμένες πρόσθετες πληροφορίες ηλεκτρονικά για να ολοκληρωθεί η διαδικασία εγγραφής. Η αίτηση υποβάλλεται είτε διαδικτυακά είτε με φυσική παρουσία, το αργότερο έως τη 10η ημέρα του επόμενου μήνα από την ημερομηνία έναρξης ή μεταβολής εργασιών στη ΔΟΥ.
Συγχαρητήρια. Πλέον είσαστε έτοιμοι να εκδώσετε τα παραστατικά σας και να ενημερώνεται τα βιβλία σας. Στη συνέχεια, αφού έχετε ολοκληρώσει τα παραπάνω βήματα, σειρά έχει να κάνετε τα απαραίτητα βήματα για την ορθή φορολογική λειτουργία της επιχείρησής σας.
Βήμα 4ο – Δημιουργία επαγγελματικού τραπεζικού λογαριασμού
Από την ημερομηνία έναρξης και εντός 30 ημερών θα πρέπει να προχωρήσετε στη δημιουργία ενός επαγγελματικού λογαριασμού όψεως. Όλες οι συναλλαγές που αφορούν την επιχείρηση (και μόνον αυτή) θα γίνονται πλέον μέσα από αυτόν τον λογαριασμό.
Για τη δημιουργία του επαγγελματικού σας λογαριασμού, θα επισκεφτείτε μια οποιαδήποτε ελληνική τράπεζα με την ταυτότητα και τη βεβαίωση έναρξης εργασιών από την ΑΑΔΕ και θα προβείτε στο άνοιγμα του λογαριασμού αυτοπροσώπως. Στη συνέχεια και αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία από την τράπεζα, θα πρέπει να δηλωθεί στο Πληροφοριακό Σύστημα της ΑΑΔΕ. Δεν είναι υπόχρεοι σε δήλωση επαγγελματικού λογαριασμού, ακόμη και αν έχουν ΚΑΔ που περιλαμβάνεται στη λίστα της με αριθμ. 45231/20-04-2017 ΚΥΑ, οι δικαιούχοι πληρωμής που συναλλάσσονται με πληρωτές οι οποίοι δρουν στο πλαίσιο της εμπορικής, επιχειρηματικής ή επαγγελματικής τους δραστηριότητας (Β2Β συναλλαγές).
Από την εμπειρία μας και καθώς έχουν υπάρξει αρκετές ερωτήσεις προς το γραφείο, η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ δε δέχεται προς το παρών τη δήλωση τραπεζικών λογαριασμών με ξένο IBAN.
Βήμα 5ο -Εγγραφή στο myData
Το επόμενο βήμα είναι η εγγραφή στο myData η οποία είναι υποχρεωτική καθώς όλες τα παραστατικά εκδίδονται ή διαβιβάζονται ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας.
Βήμα 6ο – Προμήθεια φορολογικού μηχανισμού
Ανάλογα με το είδος της επιχείρησης και τη δραστηριότητά της, θα πρέπει να προμηθευτείτε και τον ανάλογο φορολογικό μηχανισμό ο οποίος θα πρέπει υποχρεωτικά να διασυνδεθεί με το MyData. Οι επιλογές που είναι διαθέσιμες είναι οι εξής:
- Πάροχος Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης
- Εμπορικό Πρόγραμμα (ERP/CRM)
- Εφαρμογής της ΑΑΔΕ – e-timologio
- Ταμειακή μηχανή
Βήμα 7ο Προμήθεια POS
Εαν είστε υπόχρεος, θα πρέπει να βρείτε έναν τρόπο να σας πληρώνουν οι πελάτες σας αν το θελήσουν με χρήση κάρτας. Μπορείτε να κάνετε αγορά ή ενοικίαση συσκευής τερματικού POS, να δημιουργήσετε ένα eshop, καθώς και να κάνετε ηλεκτρονική χρήση άυλου pos μέσω του κινητού τηλεφώνου σας.
Βασικές φορολογικές υποχρεώσεις της ατομικής επιχείρησης
Το πλεονέκτημα της ατομικής επιχείρησης είναι ότι είναι η ποιο απλή μορφή εταιρείας ακόμα και στη λογιστική της παρακολούθηση. Μια ατομική επιχείρηση υποχρεούται εκτός από την έκδοση των παραστατικών να τηρεί:
- Βιβλίο εσόδων – εξόδων : Όπου πλέον για νέες επιχειρήσεις γίνεται ανά μήνα
- Δήλωση ΦΠΑ : Υποβολή ανά τρίμηνο (για παλιές επιχειρήσεις) ή ανά μήνα (για επιχειρήσεις με έναρξη από 1/4/2025 και μετά) 1Α.1049/2025
- Φορολογική Δήλωση έτους : Ε1 και Ε3
- Δήλωση ενδοκοινοτικών συναλλαγών : Για όλες τις συναλλαγές με το εξωτερικό κάθε μήνα
- Φόρος παρακράτησης επιχειρηματιών : Κάθε μήνα για κάθε επιχειρηματία που έχει εκδοθεί τιμολόγιο παρακράτησης φόρου
- Φόρος Μισθωτών Υπηρεσιών : Κάθε μήνα για κάθε εργαζόμενο με μισθό άνω των 600€ ή για κάποιες συγκεκριμένες ειδικότητες
- Mydata : Ανάρτηση και χαρακτηρισμός εσόδων, δαπανών και εξόδων στο σύστημα mydata
- Μητρώο παγίων : Παρακολούθηση και απόσβεση ειδικών δαπανών
Αναλαμβάνουμε την Έναρξη ατομικής επιχείρησης
Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας για οποιαδήποτε απορία έχετε ή να κλείσετε ένα ραντεβού στο ημερολόγιο, σε ημερομηνία και ώρα που σας βολεύει.